Papieren versies van VAB-magazine bij elkaar

VAB-magazine gaat all-in op digitaal: “Ruimer publiek aanspreken”

Het tweemaandelijkse magazine van VAB, de Vlaamse mobiliteitsorganisatie, stopt met zijn papieren uitgave. Na bijna 100 jaar gaan ze volop digitaal. Een weloverwegen keuze, zegt Jan Creten, hoofdredacteur van het magazine:

Waarom stopt VAB-Magazine na bijna 100 jaar met de papieren editie?

“De beslissing komt voort uit de snel evoluerende digitale samenleving. Papier is traag, en we willen de nieuwe en snellere communicatiemogelijkheden van digitale technologie volop benutten. We willen korter op de bal spelen, frequenter communiceren en onze lezers direct voorzien van informatie over mobiliteit, vakantieplannen, auto- en fietsgebruik.”

Jullie zijn van oorsprong geen mediahuis, hoe heeft het papieren magazine dan toch bijna 100 jaar kunnen bestaan?

VAB-Magazine was nooit rendabel maar diende als een marketinginvestering. Het bereikte gemakkelijk leden en klanten, en werd doorgegeven aan anderen. Met elke uitgave van het magazine bereikten we één op zeven Vlamingen. Hoewel een deel van de kosten werd gedekt door advertentie-inkomsten, bleef er een kost over die werd terugverdiend door de loyaliteit van lezers aan VAB en het positieve effect op het imago van de organisatie.”

De focus komt enkel nog op digitaal te liggen, wat zijn de concrete veranderingen?

“We zijn al digitaal actief met een drukbezochte website, frequente e-newsletters, en aanwezigheid op sociale media. We willen onze digitale aanwezigheid verder uitbouwen met meer video, mogelijk een podcast, en de focus leggen op de corebusiness van VAB: mobiliteit. Toerisme zal minder aan bod komen.”

Hoe denken jullie dat het lezerspubliek zal reageren op deze verandering?

Het papieren lezerspubliek, wat vooral de oudere generatie is, zal wellicht niet enthousiast zijn.  Met de digitale omslag kunnen we wel een ruimer publiek aanspreken, waaronder jongere generaties die meer digitaal georiënteerd zijn.”

Wat zijn de meest gedenkwaardige momenten in de geschiedenis van het gedrukte VAB-Magazine?

De afgelopen tien jaar herinner ik me vooral een tof team en het plezier om kwaliteitsproducten af te leveren. Eind van de jaren tachtig kwam er de evolutie van drie VAB-magazines naar één, wat resulteerde in het huidige VAB-Magazine dat nu een nieuwe fase ingaat.”

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Belgen gehoorzaam aan de verplichte tweejaarlijkse controle van hun gasketel