Artiesten zijn boos omdat hun werk zonder toestemming wordt gebruikt om AI-algoritmes te trainen. 13.500 mensen die creatief werk doen waaronder, Thom York (Radiohead) en Robert Smith (The Cure), ondertekenden intussen de petitie die dit aanklaagt. Arno De Ruyte is gitarist van de Belgische garage-rockband SONS en producete al voor verschillende bands waaronder ILA. Ook hij maakt zich zorgen.
Wat is jouw mening omtrent regelgeving? Wat moet er gebeuren?
Ik sta ervoor open dat onze muziek mag en moet gebruikt kunnen worden. Maar wel met toestemming, zodat gebruiker en rechtenhouder tot een akkoord kunnen komen.
Als Kanye West een Aretha Franklin-sample gebruikt, gaat hij ook eerst zijn nummer maken en nadien toestemming vragen voor hij het uitbrengt. Daar zit een tussenstap in. Dat zou in het geval van AI net hetzelfde moeten zijn.
Hoe denk jij dat AI de muziekindustrie nog gaat veranderen de komende jaren?
Voor commerciële doeleinden is AI-gegenereerde muziek veel goedkoper. Daar gaat in de toekomst meer op ingezet worden. Als bijvoorbeeld Renault een reclamespot voor de nieuwe Clio wil maken, is het zóveel goedkoper, sneller en makkelijker om het door een AI-bot te laten maken dan er mensen voor te betalen. Dat is onvermijdelijk. In commerciële muziek zal AI een songschrijver kunnen uitschakelen zoals een drumcomputer dat al kon bij een drummer.
Beschouw je AI-muziek als concurrentie?
Sowieso. Je zou kunnen zeggen dat het minder persoonlijk is. Maar dat hoor je niet altijd.
Nick Cave heeft even geleden aan AI gevraagd om een Nick Cave song te genereren. Waarna hij zei: “Dit voelt niet als mij, want er zit geen ziel in.” Ik snap dat hij dat vindt want het gaat om zijn brein en gevoel. Maar als er morgen een nieuw Nick Cave-nummer uitkomt dat volledig gegenereerd is met AI, dan haalt de gemiddelde luisteraar dat er niet uit. Dat is heel fucked up. Ik ben ervan overtuigd dat we over een paar jaar het verschil niet meer gaan horen.
We luisteren volgens mij nu al naar nummers waarvan de helft van de tekst of de akkoordenschema’s geschreven zijn met AI. ‘I like the way you kiss me’, dat is een mega dikke schijf van Artemas waarvan de tekst bestaat uit amper 4 zinnen. Voor hetzelfde geld is dat door AI gemaakt. Who knows?
In de niche waar wij met SONS toe behoren, zal dat meevallen. Van rechtstreekse concurrentie heb ik niet per se schrik.
Denk je dan ook dat AI ooit die emotionele diepgang zal kunnen creëren van een mens?
Ja. Vorig jaar hebben de Beatles een nieuw nummer uitgebracht (Now and then, nvdr.). Met teksten van John Lennon die Yoko Ono gevonden had in de jaren 80 waarvan nog een opname bestond. Ze hebben met AI de piano en zijn stem van elkaar gescheiden.
Maar ik zou er niet van verschieten dat John Lennon zijn zangtimbre gekopieerd werd en zijn stem zo gegenereerd is door AI. Dat nummer is een gigantisch succes, ondanks het met AI gecreëerd is, omdat het uiteraard van de Beatles is.
Ik denk dat we realistisch moeten zijn. AI-tools gaan een deel van ons creatief proces moeten worden. Als muzikant kan je er niet rond. Momenteel is het niet te stoppen, maar ik hoop dat er wetgeving voor komt.