Kledingmerken komen steeds meer met duurzame initiatieven af. Toch blijft de uitdaging om naast de nieuwste microtrends te volgen, ook nog de ecologische voetafdruk klein te houden. Hoe moeten grote merken ecologisch met microfashion omgaan?
De term microfashion verwijst naar kleine, snel opkomende modetrends zoals opvallende prints, kleuren, accessoires of kledingstukken die snel populair zijn, maar ook snel weer verdwijnen. Deze microtrends, vaak beïnvloed door sociale media en streetwear, voegen een opvallend accent toe aan outfits.
Microfashion is de laatste jaren sterk in opkomst is, mede door de invloed van sociale media. Trends worden sneller populair dan ooit, maar verdwijnen vaak ook weer vlug. Dit zorgt voor een onduurzaam patroon. Volgens het UNEP, VN-milieuprogramma, is de fashion-industrie verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Europese Green Deal
Toch zijn er manieren om dit ecologischer te maken. Tweedehands kleding wint steeds meer aan populariteit en er worden strengere regels ingevoerd, zoals de Europese Green Deal. Deze verplicht bedrijven in Europa om gebruikte kleding en textiel terug te nemen wanneer consumenten ze wegdoen.
Zo blijkt tweedehands ook weer ‘in’ te zijn. Merken zoals Xandres en Belrose bieden een systeem aan waarbij klanten hun producten kunnen terugbrengen, waarna ze gecontroleerd worden en via de website opnieuw te koop worden aangeboden. “Een probleem hierbij is wel dat een groot deel van de tweedehands kleding van lage kwaliteit is, waardoor hergebruik moeilijker wordt”, aldus Katrien Janssens, algemeen coördinator bij IVOC, opleidingsinstituut voor de textiel- en mode-industrie. Slechts 1 % wordt gerecycled tot nieuwe kleding, blijkt uit onderzoek van het Europees Parlement.
“Een ander onderdeel van de Europese Green Deal is het productpaspoort”, zegt Janssens. “Dit biedt consumenten volledige transparantie over de herkomst en de productie van hun kleding. Dit paspoort geeft informatie over waar de materialen vandaan komen en waar de productie heeft plaatsgevonden, zodat consumenten inzicht krijgen in de volledige keten.”
tijdloze fashion
Naast tweedehands zijn kledingwinkels op andere manieren bezig met het duurzaam houden van hun kledinglijn. An Van Dessel, zaakvoerder Guts en Goats in Reet, zegt dat je naast de microtrends ook een stevige basiscollectie moet verkopen. “Elke collectie moet je voor tijdloze stukken zorgen die je aanvult met microtrends. Anders zit je met een overstock en dat is niet ideaal”, klinkt het. “Een voorbeeld hiervan is luipaardprint, deze is al een dik jaar aan het boomen. De laatste maanden is het bordeaux weer in en dit wordt makkelijk gecombineerd. Zo beslissen we dat we extra rood in onze collectie zullen steken.”
An Van Dessel merkt dat er meer duurzaam gewinkeld wordt, zeker tegenover een paar jaar geleden. “Tijdens en na corona was de wegwerpconsumptie heel duidelijk. Microtrends waren populair omdat ze betaalbaar waren en mensen er gelukkig van werden”, aldus Van Dessel. “Vooral de jonge generatie is bezig met duurzaam winkelen. Ze kopen meer tweedehands, wat ook populairder is dan vroeger. Er is zeker een mentaliteitsverschil merkbaar.”
“Microtrends zijn vaak kopieën van modehuizen en ze zijn juist daarom betaalbaar. Het belangrijkste is als kledingmerk van deze wel te volgen, maar er niet altijd gretig op te springen”, laat Van Dessel weten. “Wij maken bijvoorbeeld zelf sjaals en mutsen van mohairwol zonder er plastic in te verwerken. Dat biedt een kleine compensatie op duurzaamheid.”