Winterdepressie

Blue Monday: meer dan een marketingstunt

De derde maandag van januari staat bekend als ‘Blue Monday’, vaak omschreven als de meest depressieve dag van het jaar. . Maar wat is de betekenis van deze dag en waarom is het belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden?

Belang van Blue Monday 

Hoewel Blue Monday vaak wordt afgedaan als een marketingstunt en wetenschappelijk niet bewezen is, ziet welzijnscoach Camille Van Elderen toch het belang van deze dag: “Het is goed dat er zo’n dag bestaat en dat we als maatschappij even gaan stilstaan bij het fenomeen ‘winterdepressie’. Of dat nu een lichte of zware vorm is; het komt veel voor. Als mensen daar misbruik van willen maken door marketingstunten, dan vind ik dat jammer.”

Oorzaak winterdepressie 

Blue Monday valt niet toevallig in januari: het slechte weer, mislukte goede voornemens en financiële druk na de feestdagen dragen bij aan het sombere gevoel. Maar er zijn ook andere factoren die winterdepressie versterken. “De grootste factor is meestal het vitamine D tekort door weinig zonlicht in de winter. We komen minder buiten door het slechte weer, wat het sociale contact beperkt. Een laatste belangrijke pijler is de voeding. We hebben de neiging om sneller te grijpen naar comfortfood, zoals chocolade en andere ongezonde voeding,” legt Camille uit.

Winterdepressie tegengaan 

Ondanks de term ‘winterdepressie’ bekend is, blijft het fenomeen veel voorkomen. Volgens welzijnscoach Camille is het cruciaal om sociaal contact op te zoeken: “Plan leuke activiteiten, zoals een bezoek aan de kerstmark of een wandelweekend in de Ardennen. Daarnaast helpen supplementen en  gezond eten, maar buitenkomen blijft het allerbelangrijkste.”

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Lore (17): “Veel leerkrachten profiteren van deze periode en dat vind ik echt niet tof”