Volgende week start de negende editie van Tournée Minerale, de campagne die Vlamingen uitdaagt om een maand lang geen alcohol te drinken. Het doel? Mensen sensibiliseren over hun alcoholgebruik en de impact ervan op hun fysieke en mentale gezondheid. “Het is indrukwekkend hoeveel mensen hierdoor aangesproken worden,” vertelt campagnewoordvoerder Tom Evenepoel.
Sinds de eerste editie heeft Tournée Minerale een stevige indruk achtergelaten. Elk jaar voert de organisatie marktonderzoek uit, waaruit blijkt dat zo’n 20% van de Vlaamse volwassenen deelneemt aan de uitdaging. “Dat is één op vijf volwassenen, wat gigantisch is,” benadrukt Evenepoel. Volgens hem sluit de campagne naadloos aan bij een bredere trend: mensen zijn steeds bewuster bezig met een gezonde levensstijl. “Er wordt meer gesport, gezonde voeding krijgt meer aandacht en alcoholgebruik wordt steeds kritischer bekeken, zeker bij jongvolwassenen.”
Meer energie, betere slaap en een heldere geest
De perceptie rond alcohol is de afgelopen jaren ook veranderd. Waar vroeger vooral de link gelegd werd met verkeersongevallen of ernstige verslavingsproblemen, is er nu meer aandacht voor de impact van matig alcoholgebruik. “Mensen beginnen te beseffen dat zelfs beperkte hoeveelheden alcohol effect kunnen hebben op hun gezondheid en trekken daaruit hun conclusies,” gaat Evenepoel verder.
De voordelen van een maand zonder alcohol zijn breed en vaak verrassend. “We horen van deelnemers dat ze zich na een maand fitter, frisser en mentaal scherper voelen. Veel mensen slapen beter, hebben een gezonder gewicht of besparen zelfs geld omdat ze geen dure alcoholische dranken kopen,” vertelt Evenepoel. Hij benadrukt dat deze effecten niet alleen door wetenschappelijk onderzoek worden ondersteund, maar ook door de verhalen van de deelnemers zelf.
Een blijvende gedragsverandering
De campagne mikt niet op een specifiek aantal deelnemers, maar op bewustwording. “Hoe meer mensen deelnemen, hoe beter. We hopen vooral dat ze iets oppikken uit hun ervaring,” zegt Evenepoel. Onderzoek van de Universiteit Gent toont aan dat het effect van Tournée Minerale verder reikt dan februari. “Mensen die deelnamen, drinken gemiddeld een half jaar later nog steeds twee glazen alcohol per week minder. Dat toont aan dat de campagne echt een gedragsverandering kan teweegbrengen.”
De impact van Tournée Minerale gaat verder dan een tijdelijke uitdaging. Het zet mensen aan het denken over hun gewoonten en stimuleert een duurzamer alcoholgebruik. Evenepoel sluit af met een oproep: “Zelfs als je twijfelt, probeer het eens. Je zult versteld staan van het verschil dat een maand zonder alcohol kan maken.”