De FOD Volksgezondheid duidt met een sensibiliseringscampagne op het gevaar en de gevolgen van microplastics. Dat zijn deeltjes van minder dan 5mm die ontstaan door slijtage of fragmentatie van plastic. Deze deeltjes zijn schadelijk voor de mens en het milieu, maar we kunnen iets aan het microplasticsprobleem doen zegt woordvoerster van de FOD Volksgezondheid Annelies Wynant.
Waarom kiest de FOD Volksgezondheid voor een sensibiliseringscampagne?
“Microplastics komen na een verwerkingsproces als kleine stukjes in de zee terecht. Dat biedt gevolgen voor ons leefmilieu. Zeedieren eten de deeltjes die in de zee terechtkomen waardoor die in onze voedselketen terechtkomen. Dat kan gevaarlijk zijn. Sinds deze maand verbiedt de Europese Commissie de verkoop van een aantal microplastics. Het betreft de deeltjes die toegevoegd worden aan producten zoals glitter, make-up en verf. We willen via deze informatiecampagne duidelijk maken dat mensen iets kunnen doen aan microplastics in de natuur. Nu legt men de nadruk op glitter, maar er zijn nog veel andere bronnen van deze deeltjes. De grootste bronnen zijn namelijk het zwerfvuil en de plastic verpakkingen.”
De FOD Volksgezondheid kiest voor een sensibiliseringcampagne omdat de organisatie gelooft dat microplastics niet zomaar verboden kunnen worden. Wat is het concrete doel van deze campagne?
“We willen mensen informeren over het thema en hopen voor een gedragsverandering te zorgen. Dat willen we bereiken door tips aan te bieden. Je kan meer doen dan enkel minder plastic gebruiken. Als je bijvoorbeeld synthetische kledij op een lage temperatuur wast, zorg je voor minder microplastics in het water. Zo wordt het duidelijker voor het brede publiek. Door het verbod op glitter kan er al iets veranderen, maar ook door het eigen gedrag.”
De campagne doet beroep op cartoonist Kim Duchateau. Hoe kunnen zijn cartoons helpen om het probleem van microplastics aan te kaarten bij het brede publiek?
“Op deze manier trachten we het probleem concreter aan te brengen bij het publiek. De ludieke aanpak helpt daarbij. We willen geen saaie hit brengen waarin we onze tips beschrijven. Dat spreekt mensen minder aan. Met opvallende cartoons kunnen we scholen en jonge mensen bereiken. Bovendien is Kim Duchateau een cartoonist die al voor veel media tekende zoals De Morgen en De Standaard. Zijn werk spreekt zowel jong als oud aan. Via de cartoons kunnen we op een ludieke manier het brede publiek doen nadenken.”