Haven van Antwerpen

PvdA heeft ingrijpende plannen voor de Antwerpse haven: “We schatten 15 miljoen euro vrij te maken”

Zondag weten we wie de burgemeesterssjerp wint. Hoe zou de Antwerpse haven eruit zien onder beleid van de PvdA? Vierde op de lijst voor PvdA in Antwerpen, Ben Van Duppen, geeft meer uitleg over hun plannen voor de haven.

In de haven werken duizenden havenarbeiders. Veel van hen zijn ook Antwerpenaren. Hoe komt het dat er in jullie campagne zo weinig wordt ingezet op de haven?

“We hebben geen apart hoofdstuk over de visie van de haven, omdat het zo belangrijk is dat ze in al die verschillende hoofdstukken terugkomt. Vandaag zijn duizenden havenarbeiders overgeleverd aan de auto. Waar wij voor pleiten is openbaar vervoer naar de haven. Via een lightrail over sporen die er vandaag al liggen. We willen een waterbus inplannen die de mensen ook effectief naar hun werk in de dokken brengt.”


“We hebben een ambitieus plan voor de havenstad. Energiebronnen betaalbaar maken, inzetten op groene grondstoffen en onderzoek naar nieuwe technieken voor de chemische industrie maken daar deel van uit. Wij begrijpen ook niet dat de overheid geen initiatief neemt om de energieprijzen te blokkeren. Hierdoor is de haven niet aantrekkelijk om in te investeren. Bedrijven kiezen om eerder in de Verenigde Staten te gaan investeren. Daar krijgen ze subsidies en zijn er lage energieprijzen. Omdat daar dat investeringsklimaat gecreëerd wordt, is het hier moeilijker. Wij willen die energieprijzen blokkeren, om de investeringen terug hierheen te trekken.”

Jos D’Haese zei al dat jullie de lasten op grote bedrijven willen verhogen om zo de kleine bedrijven te helpen. Zal dit multinationals niet afschrikken om zich te vestigen in de haven?

“Nee, dat gaat niet afschrikken. Voor grote bedrijven zijn de lasten peanuts. Ze betalen 250 keer minder dan een kleine KMO. Dat is niet fair. Wij willen een oppervlakte belasting per vierkante meter. Of je nu een groot bedrijf hebt of een klein bedrijf, iedereen betaalt evenveel.”

Is dat het geld dat u gaat gebruiken om de gratis waterbus, veerboot en de lightrail naar de haven te betalen?

“Als we gaan kijken naar de lightrail, maakt dat een deel uit van de Oosterweelverbinding. Dus die plannen zijn er. De Waterbus is daar een goed voorbeeld van. Dat wordt op dit moment deels Vlaams gefinancierd. Ik denk dat we daar als stad ook meer mee kunnen ondersteunen. We schatten ongeveer in dat we zo’n 15 miljoen kunnen ophalen met die taks shift.”

De vergaderingen van het Havenbedrijf zijn niet meer publiek. PvdA wil dat publiek maken en opnieuw inwoners en burgers daar een rol geven. Wie zijn die burgers en wat is hun rol dan in die vergaderingen?

“Er gebeurt heel veel achter de schermen. Wij pleiten voor een open, transparante ondernemerscultuur. Het livestreamen van de vergaderingen is daar een voorbeeld van. De haven heeft ook impact op omliggende woongebieden en de bewoners. Hun stem willen we laten horen. Bewoners moeten daarom inspraak krijgen in die vergaderingen. “

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
ATS Antwerp
Frank Janssens, COO bij ATS Antwerp: “Het mondmasker wordt een vast onderdeel van het leven.”