Een artikel schrijven kan iedereen. Daar een foto bijplakken is ook niet al te moeilijk. Maar tegenwoordig is een tekst met een paar foto’s bij niet meer genoeg om er uit te springen in de journalistieke wereld.
Mensen haken sneller af op de traditionele artikels, omdat er met de technologie die we vandaag kennen veel meer gedaan kan worden op het internet. Daarom wordt er vaak gebruik gemaakt van interactieve vormgeving.
Wat is interactieve vormgeving?
Bij een artikel met interactieve vormgeving kan jij deelnemen aan het artikel. Dat kan op verschillende manieren gebeuren. Het zou kunnen dat er een chatbox aanwezig is waarin jij commentaar kan geven op het artikel of op reacties van anderen kan reageren. Een ander voorbeeld van interactieve vormgeving is bijvoorbeeld een interactieve tijdlijn. Een mooi voorbeeld van een interactieve tijdlijn vind je hier. In het voorbeeld kan je klikken op een jaartaal en er verschijnen dan verschillende gebeurtenissen die in dat jaartal plaatsvonden. Een interactieve tijdlijn zou ook kunnen bestaan uit verschillende filmpjes die bij een jaartal horen. Je kan heel ver gaan in interactieve vormgeving, maar als jij als lezer kan “deelnemen” aan een artikel dan spreken we over interactieve vormgeving.
Waarom interactieve vormgeving gebruiken?
Het antwoord op die vraag is zeer simpel. Om het spannend te houden. Mensen nemen graag deel aan dingen en hebben graag het gevoel alsof ze een onderdeel kunnen zijn van iets. Als jij onderaan een artikel een poll maakt waar mensen op kunnen reageren is de kans ook groot dat veel mensen dat gaan doen. Als de resultaten van de poll dan bekend zijn maken de deelnemers van de poll deel uit van de winnende of verliezende optie of groep.
Waarvoor wordt interactieve vormgeving gebruikt?
Natuurlijk wordt interactieve vormgeving niet alleen in de journalistiek gebruikt. Jij bent er ongetwijfeld, misschien zonder het zelf te beseffen, al mee in aanraking gekomen. Denk maar aan de sites van handelaars waarbij je een chatbox kan openen als je vragen hebt en een computerrobot dan meteen op jouw vragen antwoord. Of misschien heb je de interactieve film Bandersnatch op Netflix wel gezien. Tijdens het kijken van die film kon jij zelf het vervolg kiezen. Loopt het goed of slecht af? Aan jou de keuze.
Wil je graag nog wat meer info over interactieve vormgeving? Op deze site vind je nog wat meer uitleg.
Bronnen: bartvanmaanen.nl
kolonienvanweldadigheid.eu