2020 was, naast het jaar van Covid-19, ook het jaar van bewustwording. Nadat de hele wereld in maart een halt werd toegeroepen ging iedereen op zoek naar andere manieren om zijn dag in te vullen. De ene ging wandelen, de andere brood bakken. Maar met een bewuster en trager leven kende een ander fenomeen zijn opmars. Enter: duurzame mode 2.0.
Tweedehandskleding is populair én beter voor de portemonnee. Denk maar aan luxe re-sale platformen zoals ‘The Next Closet’ of ‘Vestiaire Collective’, waarop je gemakkelijk je ongedragen designerkleding kunt doorverkopen. Ook Vinted nam het afgelopen jaar aan populariteit toe. Het negatieve imago dat bij tweedehandskleren hoort, is dus al een tijdje van de baan. En zodoende wagen ook steeds grotere bedrijven de sprong.
Kleding voor een kortingsbon
Grote keten H&M tracht al jaren een duurzamer imago op te bouwen. Via zijn ‘H&M Conscious’ collectie pronkt het bedrijf al ettelijke jaren met kwalitatieve basics gemaakt uit duurzame materialen. Via hun ‘Garment Collecting’ programma haalt het bedrijf kleren op om te recycleren. Per zak volgt een krijgt de klant een kortingsbon.
In september introduceerde het bedrijf voor zijn duurdere keten Cos een tweedehandsplatform genaamd ‘Resell’ waarop klanten Cos-kleding kunnen kopen en verkopen.
Ook jeansmerk Levi’s maakte de keuze om hun jeans nu ook tweedehands te gaan verkopen via ‘Levi’s Secondhand’. Klanten kunnen hun oude spijkerbroeken en -jassen inleveren bij de deelnemende Levi’s in ruil voor een tegoedbon. En ook Tommy Hilfiger kwam met een gelijkaardig initiatief. ‘Tommy for Life’ repareert oude Tommy Hilfiger kleren tot nieuwe limited edition kledingstukken. Wie een oud kledingstuk binnenbrengt, krijgt hiervoor in ruil, jawel, een tegoedbon.
Circulair winkelen
Daarnaast kun je sinds oktober ook op ieders favoriete webshop terecht voor een potje tweedehandswinkelen. Wie op Zalando shopt, kan nu ook de categorie Pre-owned aanklikken, daarop vind je tweedehandskleding van een select aantal merken. Op basis van de kwaliteit van het stuk biedt Zalando je een voucher aan die je dan weer kan gebruiken om te shoppen op hun webshop.
Bij al deze concepten draait het om één ding: circulatie om de afvalberg te verkleinen. En dat is belangrijk. De mode-industrie is namelijk één van de vervuilendste die onze planeet op dit moment kent. En die frank lijkt nu ook bij grote ketens te zijn gevallen.
Colofon | Naam | |
Tekst | Fee De Pauw | |
Eindredactie tekst | ||
Eindredactie online |