Gokbedrijven nemen de sportwereld over

Zeven van de achttien Belgische eersteklassers van het voetbal hebben een gokkantoor als hoofdsponsor op hun shirt staan. Dit is toch verbazingwekkend veel als je bedenkt dat de overheid het gokken eigenlijk wilt inperken.

Je kan er niet meer omheen. Bij bijna de helft van de voetbalploegen in de Jupiler Pro League zie je wel een gokkantoor als sponsor op het shirt staan. En niet in kleine lettertjes, vaak staan de namen in grote letters op de voorkant.

Uiteraard is dit voor een gokkantoor het ideale uithangbord. Veel mensen kijken naar voetbal en zien dus ook de reclame. Zowel voor de gesponsorde ploeg, als voor de sponsor is dit dus een win-win situatie voor beide partijen.

Woedende supporters

Het verhaal van gokkantoren als sponsor heeft ook een keerzijde. Veel supporters accepteren niet dat een gokkantoor sponsor wordt van een hun ploeg. Zo zijn er mensen die zeggen dat ze normaal gezien elke seizoen een shirt en abonnement kopen maar dit nu niet meer doen vanwege de shirtsponsor. Ze vinden gokken maatschappelijk onverantwoord en een verkeerd signaal naar de jeugd.

Meer en meer gokkers

“Omdat we op onze beeldschermen steeds meer met gokken geconfronteerd worden, neemt de verleiding toe om zelf een gokje te wagen” zegt Kathleen Peleman directrice van VAD, het Vlaams expertisecentrum alcohol en andere drugs. “Het aanbod breidt steeds meer uit en het wordt zo ontworpen dat het heel erg inspeelt op de impulsen van mensen waardoor mensen nog vaker gaan gokken.”

Ook de uitbreiding van technologie helpt de gokkantoren zeker in positieve zin. Zo hebben verschillende gokkantoren al een app. Gokkers hoeven dus niet meer naar een gokkantoor, maar kunnen van thuis uit een gokje wagen. Er worden ook steeds meer en meer sporten aangeboden waardoor gokkers ook op minder bekende sporten gaan inzetten, wat het ook risicovoller maakt.

Meer minderjarigen aan het gokken

Door de verschillende reclame zowel bij sportploegen als gewoon op tv geraken ook meer jongeren geïntrigeerd door het gokken. Volgens Peleman is het niet zo moeilijk om de leeftijdsregels te omzeilen .“In krantenwinkels kunnen jongeren makkelijk gokken doordat er daar geen controle is. Een andere truc is op iemand anders zijn account spelen of samen met iemand anders op een account spelen.” Ook zegt Peleman dat de controle voor leeftijd nog veel beter kan.

Niet alleen in België

Het fenomeen van gokkantoren als shirtsponsor doet zich niet alleen in België voor. Zo zijn er in de Premier League In Engeland negen clubs die met een gokkantoor als sponsor spelen op de voorkant van hun shirt.Er ligt een voorstel op tafel om gokkantoren als sponsor te verbieden in de Premier League. Dit voorstel zal pas kunnen doorgaan in het seizoen 2023-2024 waardoor de clubs nog tijd genoeg hebben om naar een andere sponsor op zoek te gaan.

Een ander voorstel dat in de Premier League op tafel ligt is een verbod op gokreclame op reclameborden en tv-spotjes. Dit is minder waarschijnlijk aangezien alle Premier League clubs, op één na, samenwerken met een gokbedrijf.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
carnaval
Alcoholconsumptie tijdens carnaval