Internetfraude komt steeds vaker voor en iedereen kan er slachtoffer van worden. Katrien Eggers, persverantwoordelijke van Safeonweb, vertelt hoe je internetfraude kan herkennen.
De populairste vorm van internetfraude is momenteel phishing. Hoe kan je phishingberichten herkennen?
“Phishingberichten kan je ten eerste herkennen als het bericht voor jou onverwacht komt. Je krijgt bijvoorbeeld een bericht dat je een pakje moet ophalen, maar je hebt niets besteld. Of je krijgt een mail van de bank, maar je zit niet bij die bank. Of je krijgt een bericht van ‘itsme’, maar je gebruikt de app niet.
Als je zo’n bericht krijgt, weet je zeker dat er iets niet klopt. Natuurlijk kan je ook zo’n bericht krijgen als je wel lid bent van ‘itsme’ of wel klant bent van die bank. Dan is het al iets moeilijker om te achterhalen of het oplichters zijn.
Ten tweede kan je kijken of er een link in de mail of in het bericht staat, dan kan je de URL controleren. Vaak is die fout of staat er iets vreemds.
Tenslotte kan je ook kijken naar schrijffouten, die duiken vaak op in phishingberichten. Toch blijft het moeilijk, want de berichten worden steeds geloofwaardiger.”
Heeft de coronacrisis invloed gehad op internetfraude?
“We zien wel dat oplichters corona gebruiken om misbruik te maken van mensen. In het begin van de coronacrisis waren er weinig mondmaskers. Dan zagen we dat er valse mails kwamen om mensen nepmondmaskers te laten kopen. Later kwamen er mails rond de vaccins en de Covid Safe Tickets. Oplichters gebruiken de actualiteit om mensen nieuwsgierig te maken.”
Wat kan u best doen als u toch slachtoffer bent van internetfraude?
“Als je echt geld bent kwijtgespeeld, moet je zo snel mogelijk je bank contacteren. Zij kunnen de overschrijving misschien nog stopzetten. Daarna dien je best meteen klacht in bij de politie.”
“Ik had geen bewijs van wat er gebeurd was.”
Carine(*) (64) kreeg onlangs een verdacht Whatsappberichtje. Oplichters deden zich voor als haar zoon.
“Ik kreeg een berichtje van een onbekend nummer. Het leek alsof het van mijn zoon kwam, er stond: ‘Hey mama, mijn telefoon is stuk en ik moet dringen een betaling doen. Kan je €2500 overschrijven naar dit rekeningnummer?’ Ik vertrouwde dit niet, dus nam ik contact op met mijn zoon. Hij vertelde mij meteen dat dit iemand was die mij wou oplichten. Ik heb dan op de berichten geantwoord: ‘Denkt u echt dat ik achterlijk ben? Dan moet u maar een ander slachtoffer zoeken.’ Toen ik dit gestuurd had, had de oplichter mij meteen geblokkeerd en waren al zijn berichten verdwenen. Ik ben niet naar de politie gegaan, want ik had geen bewijs van wat er gebeurd was. Gelukkig was mijn zoon er en heb ik geen geld overgeschreven.”
“Ik ga mijn geld nooit terug krijgen.”
Voor Liesbeth (24) liep het minder goed af. Zij verloor €1500 door internetfraude.
“Op Immoweb kwam ik een mooi appartement tegen voor €500 per maand. Het was een goede deal, dus ik stuurde meteen een berichtje naar de eigenaar. Ze vertelde ons dat ze in Portugal woonde en ze niet naar België kon komen om ons het appartement te laten bezichtigen. Daarom vroeg ze of ik eerst drie maanden huurwaarborg kon overschrijven, zodat zij zeker was dat we het appartement zouden nemen en dat ze niet voor niets naar België moest reizen. Dus heb ik €1500 naar haar overgeschreven.
Nadat ik het geld had overgeschreven, had ik al snel door dat ik was opgelicht. Ze reageerde niet meer op mijn berichten en haar e-mailadres bestond niet meer. Ik ben toen meteen naar de politie gegaan, maar die konden niets vinden en konden dus ook niks doen. Ik heb mijn geld niet terug gekregen en ik ga het ook nooit terug krijgen.”
(*) Carine is een fictieve naam. De getuige wil anoniem blijven.