Hoe een sneltram niet zo snel op gang komt

Sinds 2007 wachten Hasselt en Maastricht op een rechtstreekse tramverbinding voor een vlotter verkeer. Binnen ruim twee jaar hopen de Maastrichtenaren op een afgewerkt project. Die deadline wordt echter steeds nipter en de eerste sporen moeten nog gelegd worden. Maar waarom blijft dit project maar aanslepen?

Wilhelminabrug als euvel in het project
Momenteel is Maastricht vanuit Hasselt enkel bereikbaar met de bus in een tijdspanne van 70 minuten. De sneltram zou die reis met 40 minuten inkorten. Toch traden er meteen problemen op na de bekendmaking van de plannen. De Nederlandse Wilhelminabrug bleek technisch niet geschikt om de tram, over de Maas, richting het station te leiden. Daarop werden de plannen aangepast, dat zegt Erwin Gerardu, woordvoerder van infocentrum Belvedère Maastricht. “Een eindhalte nabij de markt werd het nieuwe plan. Daarvoor hebben we 6 miljoen euro schadevergoeding overgemaakt aan onze zuiderburen.”

Onenigheid tussen België en Nederland
Alle geschillen leken uit de weg geruimd, maar de samenwerking tussen twee landen zorgt voor een moeilijke situatie, aldus Erwin Gerardu. “Grote verandering aan de infrastructuur nemen sowieso veel tijd in beslag, maar de samenwerking tussen de vele verschillende bestuurslagen bemoeilijkt de situatie.” Er ontstaat nu zelfs twijfel om het project daadwerkelijk door te zetten. Hopelijk komt er voor beide partijen snel schot in de zaak.

Auteurs | Wies Deferm, Emma Van Baelen, Olivier Schürg, Sam Vergauwen, Jan Gysbrechts

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Het Coronavirus maakt mensen sportiever dan Nieuwjaar