Kinepolis, de grootste Belgische bioscoopketen, heeft een zwak kwartaal achter de rug. De hete zomer en weinig markante affiches zijn de oorzaak. Kunst- en filmwetenschapper Lies Van de Vijver: “Veel mensen durven nog niet in grote groepen samen te komen. Dit zal veranderen, maar dat vraagt tijd.”
Deze zomer ontving Kinepolis drie vierde van de bezoekers ten opzichte van de zomer van 2019. Dat zijn welgeteld 7,4 miljoen bezoekers. Dit zet de trend voort van een daling in omzet voor Kinepolis na de pandemie. Volgens de bioscoopgroep is deze dip ook te wijten aan een zwakker filmaanbod en een warme zomer.
De cijfers zijn alsnog beter dan in 2021. Enerzijds vergaarde de bioscoopgroep dit najaar een positieve brutowinst, mede door een verhoging in verkoop per bezoeker, dus de groep blijft financieel stabiel. Anderzijds steeg hun netto financiële schuld van 450 miljoen euro naar 460 miljoen euro sinds de zomer.
Kinepolis zoekt duidelijk manieren om de bezoekersaantallen op te krikken door programma’s te lanceren: ‘Movie Club’, een pas waarmee je met korting films kan kijken, en ‘Cine K’, wat een alternatief programma aanbiedt met minder bekende films. “Hoewel de bioscoop niet zal verdwijnen en er altijd mensen zullen komen, zijn streamingdiensten een meer populaire keuze om films te zien,” bekent een anonieme bioscoopmedewerker.
De bioscoopgroep hoopt dat het betert in het volgende kwartaal. De nieuwe films voor het najaar (Marvel’s ‘Black Panther: Wakanda Forever’, Belgische Oscar-trekker ‘Close’ en de langverwachte ‘Avatar: The Way of Water’) lijkt de oplossing.
Van de Vijver blijft enthousiast. “Cinema zal er altijd zijn: mensen die films maken en cinefielen die graag in groep verhalen willen beleven. Dat is zoals een goede pint bier, dat smaakt altijd beter op café dan thuis.”