Nog steeds worden leerkrachten met hoofddoeken niet snel aanvaard in het lerarenkorps. Toch zouden ze een oplossing kunnen bieden voor het nijpend lerarentekort en het gebrek aan diversiteit. “Ik beoordeel een persoon niet op basis van de hoofddoek, maar op basis van de capaciteiten als onderwijzeres”, zegt directrice Marleen Van Pelt.
Slechts 6,4 procent van alle Vlaamse leerkrachten heeft een migratieachtergrond. Marleen Van Pelt, directrice van Basisschool Mater Dei Centrum in Brasschaat, wil de multiculturaliteit bevorderen, en geeft aan ook leerkrachten met een hoofddoek te ontvangen op haar school . “Het is cruciaal voor de diversiteit in het onderwijs. De representatie van leraren met een hoofddoek is goed voor de multiculturaliteit van de school en dat is zeker iets waar ik naar streef. Ook nu met het lerarentekort is het niet slim om potentiële leerkrachten de deur te wijzen, omdat ze een hoofddoek dragen.”
Hoofddoekenverbod
Dat lerarentekort ziet ook onderwijsschepen van Brasschaat Inez Ven (N-VA). Toch wijkt de schepen niet af van het hoofddoekenverbod in haar onderwijskoepel, waartoe alle gemeentescholen in Brasschaat horen. “Er is een groot tekort aan leerkrachten, maar wij proberen het op een andere manier op te lossen. Het uitdrukken van geloofsovertuigingen, zoals bijvoorbeeld een hoofddoek, hoort absoluut niet thuis op onze scholen. ”
De schepen maakt wel een uitzondering. Wanneer een leerkracht een levensbeschouwelijk of religieus vak geeft met betrekking op zijn of haar geloofsovertuiging, mag die tijdens die les wel levensbeschouwelijke symbolen dragen. “Op een van mijn middelbare scholen gaf een leerkracht islamitische godsdienst en daar mocht ze een hoofddoek dragen. Had ze wiskunde of taal gegeven, dan had ze haar hoofddoek moeten afzetten.”
Duidelijke communicatie
Volgens directrice Marleen Van Pelt moet elke leerkracht de kans krijgen om te werken in een school, ongeacht de etniciteit. “Ik beoordeel een persoon niet op basis van de hoofddoek, maar op basis van de capaciteiten als onderwijzeres. Ik zou dus nooit vragen om het hoofddoek af te doen.”
Ze begrijpt dat het niet voor iedereen evident is. Daarom moet het goed gecommuniceerd worden naar de ouders van de schoolkinderen en het personeel. Ook hoopt ze dat de leerkrachten met een hoofddoek zelf stilstaan bij de visie van de school. “Het is ook de werknemer die een stukje moet meegaan in de identiteit van een school. Zowel de werknemer als de werkgever moet dus flexibel zijn.”
Kwestie van neutraliteit
Onderwijsschepen Ven vindt het een kwestie van neutraliteit. Zeker op een school waar alle godsdiensten gegeven worden, is het niet de bedoeling dat iedereen zijn overtuiging toont. “Het is een geloofsovertuiging en wij hebben daar alle respect voor, maar het is niet toegelaten als je het in scholen draagt. Katholieke leerkrachten lopen ook niet rond met een groot kruis, waarom dan wel een hoofddoek aandoen.”
De schepen hoopt in de toekomst op een duidelijk hoofddoekenbeleid voor het onderwijs. Zo ontstaat er minder verwarring en kan het debat deels rusten. Directrice Marleen Van Pelt denkt dat in gesprek gaan met de werkgever, en eventueel streven naar een compromis, al veel zou oplossen.