Bron: De Standaard en VVJ
Je ziet het overal: made in China, maar misschien vind je die slogan binnenkort ook wel terug in wereldwijde media. China zet namelijk internationale journalisten in voor propaganda. Zo wordt het Chinese aandeel in de mediawereld steeds groter en groter. Het land investeert ook in overzeese mediabedrijven en hervormt zo het medialandschap. Dat blijkt uit een rapport van de Internationale Federatie van Journalisten (IFJ).
De IFJ deed een grootschalig onderzoek bij 58 nationale journalistenbonden. Uit dat onderzoek blijkt dat China haar plaats in het wereldwijde medialandschap sterk verdedigt. Die situatie is al tientallen jaren aan de gang, maar lijkt nu te escaleren. Dat zeggen de auteurs van het onderzoek. Ongeveer de helft van de ondervraagde landen geeft aan dat China hen eerder uitnodigde voor een samenwerking. Buitenlandse journalisten worden op kosten van Peking uitgenodigd in scholen, markten, high-tech bedrijven, hydraulische dammen … Daarmee wil China anderen landen inschakelen om Chinese propaganda te verspreiden.
Censuur
Ingaan op de Chinese gastvrijheid kan de journalistieke idealen in gevaar brengen, waarschuwt de IFJ. De boodschap die voortkomt uit die propaganda is bijna altijd positief. Buitenlandse journalisten gaan vaak ik op het aanbod van China omdat het budget voor buitenlandreportages elk jaar krimpt. China nodigt dus buitenlands journalisten uit terwijl de censuur in China zelf blijft bestaan. Tientallen Chinese journalisten werden intussen het land uitgezet, aldus het IFJ-rapport
Tsjechië
China investeert fel in buitenlandse mediabedrijven. Het Oostblokland kocht onlangs aandelen van Medea, een groot reclamebedrijf in Tsjechië. Dat bedrijf heeft een jaarlijks advertentiebudget ter waarde van 109 miljoen euro. Zo krijgt China meer invloed in het medialandschap en kan het dingen naar zijn hand zetten.
Ondrej Neumann, Tsjechische journalist zegt: “‘We kunnen sterke druk verwachten op de wijze waarop Tsjechische media zullen berichten over communistisch China. De gehoorzame zullen meer advertentiegeld krijgen, bij de koppige gaat de kraan dicht.’