Lange wachtlijsten en te weinig personeel. Twee zaken waar alle rijscholen mee te kampen krijgen. De huidige coronacrisis zorgt niet meteen voor verbetering. Hoe langer de rijscholen moeten dicht blijven, hoe groter de wachtlijsten worden. Daarnaast is er een sterk tekort aan rij-instructeurs. Dit heeft vooral te maken met de opleiding om rij-instructeur te worden. Frans Janssens werkt op zelfstandige basis voor een rijschool. Hij gaf ons zijn visie over de verouderde kennis die rij-instructeurs moeten kennen.
“Veel van onze rij-instructeurs geven halftijds autolessen en halftijds motorlessen. Sommige rijscholen doen wel nog testen voor vrachtwagens en motorfietsen. Wij niet. Hoe kunnen we dus verantwoorden dat onze mensen slechts voor de helft technisch werkloos moeten zijn? Wegens die problemen zijn veel rijscholen gesloten.”
Er is een tekort aan rij-instructeurs in België. Hoe komt dit volgens u?
“Dat komt voornamelijk door het FOD Mobiliteit. Zij zijn blijven steken in de 1970. Vandaag de dag rij-instructeur worden vereist kennis van zaken die al 30 jaar uitgestorven zijn. Het grootste probleem zit in de kennis die men moet hebben van automechanica. Die is gebaseerd op de auto’s van 1970 waar de tweetaktmotor de standaard was. Tegenwoordig zit dit soort motor enkel nog in oude brommers. Het is totaal verouderd. Omdat het deze verouderde kennis is die vereist is, zijn er veel mensen die afhaken. Daarnaast is het examen zelf ook helemaal geen lachertje. Je bent een jaar bezig aan een opleiding waarvan een groot deel dan nog eens bestaat uit onbetaalde stage. Er zijn slechts vier examenmomenten per jaar en ze kunnen op het examen eender wat vragen. Hoe belangrijk of onbelangrijk het ook is. Het is echt een loterij.”
Colofon | Naam | |
Tekst | Oliver Vereycken | |
Hoofdredactie | David Lambreghts, Oliver Vereycken | |
Eindredactie tekst | Senne Raats, Tycho Pollmann, Aurélie Schelfaut, Andrea Scheltiens | |
Eindredactie online | Fenne Verbeeck, Bryan Maesschalk, Anano Gogeschvili |