Wat zegt sterspeler Kevin De Bruyne allemaal tegen zijn ploegmakkers van Manchester City? Drinken spelers echt thee tijdens de rust? Deze week heeft Manchester City zijn documentaire ‘Together champions again’ gepubliceerd op het gratis platform YouTube. Voetbalsupporters krijgen in deze video’s exclusieve beelden te zien van de trainingen, kleedkamer en vieringen na de match. De Belgische voetbalploegen springen gretig mee op deze trein. “Een documentaire is de beste tool om fans vanuit de zetel de wedstrijd zo realistisch mogelijk te laten beleven”, aldus Pieter Derudder, sportmarketeer bij DM&S.
“De documentaires die gepost worden op de bekende streamingdiensten Netflix en Amazon Prime bevatten twee voordelen. Ten eerste is het zeer nuttig voor de sponsors want het geeft extra zichtbaarheid aan de merken die gekoppeld zijn aan het merk. Dit is ideaal om aan product placement te doen. Je kan het vergelijken met de persconferenties. Ploegen maken daar gebruik van een muur en een scherm waar de verschillende sponsors te zien zijn. Anderzijds zorgen de documentaires ervoor dat de beleving voor de fans veel groter is. De supporters hebben de mogelijkheid om elke dag naar hun favoriete voetbalploeg te kijken. Zo creëer je liefhebbers van je merk aan de lopende band.”
Wint een ploeg nieuwe fans met zo’n documentaire?
“Niet veel. Het is vooral voordelig voor de bestaande fans. Het is de beste tool om fans vanuit de zetel de wedstrijd zo realistisch mogelijk te laten beleven. Dat versterkt het gevoel van betrokkenheid bij de supporters.”
Denkt u dat voetbaldocumentaires een positief effect hebben op de merkbeleving van professionele voetbalteams?
“Zeker en vast. Als je naar het succes van sommige Belgische voetbaldocumentaires kijkt zoals ‘Mauve’ van RSC Anderlecht op Play Sports, dan kan dat niet anders dan een positief effect veroorzaken. De documentaires zorgen ervoor dat de ploeg tot leven komt voor de buitenwereld.”
Zoals u al zei, zijn er met ‘Mauve’ van RSC Anderlecht, ‘Stamnummer 1’ van Royal Antwerp FC en ‘Kustboys’ van KV Oostende, drie Belgische ploegen die een documentaire hebben op Play Sports. Kan een Belgische ploeg beslissen om niet mee te gaan in deze evolutie?
“Dat kan zeker, maar het is toch wel een troef. Videomarketing is doorheen de jaren steeds sterker geworden en bewegend beeld is een must geworden in deze digitale tijden. De kostprijs valt ook goed mee in vergelijking met een paar jaar geleden. Tegenwoordig is een simpele camera van je gsm genoeg om alles degelijk in beeld te brengen. De interactie met fans is een belangrijk onderwerp geworden voor de Belgische ploegen, net zoals de jeugdwerking. Bij documentaires zie je vaak dat de beloften mee in beeld worden genomen. Dat is zeker een troef voor het aantrekken van jeugdtalenten.”
Welke mogelijke nadelen ziet u voor deze teams bij het maken en uitzenden van voetbaldocumentaires?
“Er zijn niet veel nadelen, puur door het feit dat er in de montagekamer zaken geschrapt kunnen worden die best niet in beeld worden genomen zoals een discussie met een trainer, een discussie tussen ploeggenoten of een tactische bespreking. Deze zaken kunnen weggefilterd worden door de club zelf. Bij Club Brugge hebben ze bijvoorbeeld een eigen mediahuis opgericht om controle te hebben over welke content ze willen publiceren op welk kanaal. Ploegen moeten enkel opletten dat ze niet te veel content posten op korte tijd. Als je dagelijks kleedkamerbeelden toont, dan verlies je het verrassingseffect.”