Kinderen zouden gemiddeld rond een leeftijd van 8 jaar en 4 maanden zijn wanneer ze hun eerste smartphone krijgen. Om de twee jaar bundelen Mediawijs, Mediaraven en MICT hun krachten om de digitale leefwereld van kinderen en jongeren te onderzoeken. Ivan Tijsmans, een jongerencoach deelt zijn visie over het groeiende gebruik van gsm’s bij jongeren.
Uit het Digimeter-onderzoek van 2022 blijkt dat 58% van de Vlamingen van al zijn toestellen zijn smartphone het minste zou kunnen missen. Wanneer we kijken naar de jongeren zien we dat de cijfers van de smartphone-afhankelijkheid pieken. De smartphone wordt alsmaar belangrijker om contacten te leggen met leeftijdsgenoten. Het meeste van hun schermtijd gaat spenderen ze aan sociale media. Kinderen krijgen hun smartphone alsmaar vroeger, dat blijkt uit resultaten van Mediawijs, Mediaraven en MICT. Gemiddeld krijgt een kind zijn eerste smartphone op 8 jaar en 4 maanden.
Kinder- en jongerencoach
Ivan Tijsmans is kinder- en jongerencoach in Vorselaar. Hij geeft regelmatig lezingen aan leerkrachten en ouders, maar ook aan kinderen, over het verantwoord smartphonegebruik.
Volgens Tijsmans is het gsm-gebruik bij jongeren dramatisch. We brengen gemiddeld 188 minuten per dag door op onze smartphone. Er wordt daarbij te weinig rekening gehouden met het triple screen gebruik, waarbij we tegelijkertijd onze smartphone, computer en tv gebruiken.
In gesprek gaan
Voor kinderen wordt het steeds moeilijker om zich te concentreren tijdens het dagelijkse leven. Door de uitgebreide mogelijkheden van sociale media geraken ze niet verveeld. Dit kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van de prefrontale cortex van het kind. De tijd die kinderen op TikTok doorbrengen, kan al snel oplopen. “Ga met je kinderen in gesprek en zoek samen naar een consesus. Want de smartphone heeft een aan-/uitknop en die moet vaker gebruikt worden”, zegt Nancy De Vogelaere, experte in gebruik van sociale media bij jongeren.
De prefrontale cortex is het voorste deel van de hersenen dat betrokken is bij de cognitieve functies, zoals planning, redeneren en het nemen van beslissingen. Het speelt ook een cruciale rol bij het reguleren van emoties en sociaal gedrag. Deze is volledig ontwikkeld rond je 20 tot 25 jaar. |
Effecten van sociale media
Gemiddeld zijn 15 procent van de jongeren ongelukkig door sociale media en 30 procent onzeker. Door deze onzekerheid durven ze vaak niets meer te posten. De schrik om gefilmd worden in deze tijd is bij veel jongeren zeer groot. Ongevraagd verschijnen op sociale media komt vaak voor en hierdoor zal de spontaniteit van veel jongeren verdwijnen.
Tijsmans is ervan overtuigd dat een gsm-verslaving bij jongeren komt door het variabele verdienmodel. We ontvangen niet alleen likes, maar ook reacties, of we worden getagd. Stress, onzekerheid en het gevoel dat we niet aan de verwachtingen van sociale media voldoen, hebben invloed op de mentale gezondheid. We zien online enkel het ‘perfecte plaatje’, maar de ‘echte’ foto’s krijgen we niet te zien. Hier ligt het probleem: jongeren kijken op naar hun idolen en spiegelen zich eraan.
Bewustmaking
Het is belangrijk om je kind bewust te maken van het feit dat ze bespeeld worden door onder andere algoritmes. Deze algoritmes blijven content tonen die aansluiten bij hun interesses, waardoor ze steeds meer willen zien.
Ivan Tijsmans geeft regelmatig lezingen over het verantwoord gsm-gebruik op verschillende locaties. Een tip die hij nog meegeeft is: ‘meten is weten’. Wanneer je kind zelf ziet hoeveel de schermtijd is neemt hij/zij/hun misschien zelf de stap om iets te doen aan de schermtijd.