Renaat Van Hoof met fiets

“Vanuit de Fietsersbond hameren wij er op dat zwarte verkeerspunten aangepakt moeten worden”

In de provincie Antwerpen zijn er dit jaar 134 gevaarlijke verkeerspunten. Dat blijkt uit een rapport van het Agentschap Wegen en Verkeer. Niet alleen voor automobilisten en voetgangers zijn deze kruispunten gevaarlijk, volgens de Antwerpse Provinciale Fietsbarometer komen maar liefst 78% van alle dodelijke fietsongevallen tussen motorvoertuigen en fietsers voor op kruisingen. “Iedereen, van jong tot oud, moet zich veilig en comfortabel door de stad kunnen begeven. En op dat vlak is er nog heel wat werk.” Reageert Renaat Van Hoof, woordvoerder van de Antwerpse Fietsersbond, weten.  

De gevaarlijke kruispunten, wat men dan de zwarte kruispunten noemt, worden herbekeken en voor sommigen vinden er al werken plaats om de situatie te verbeteren. Als een zwart punt aangepakt wordt betekent het niet dat het daarna ook effectief verkeersveilig is. Zo zijn er voorbeelden van kruispunten die opnieuw aangelegd worden maar waar men de verkeerslichten bijvoorbeeld niet conflictvrij maakt. En ze verdwijnen sowieso van de lijst wanneer ze aangepast zijn. Maar omdat de verkeerslichten nog steeds niet conflictvrij zijn kan het kruispunt na een paar jaar soms terug op de lijst belanden. 

Hoe is de algemene fietssituatie in Antwerpen? 

De laatste jaren is er al heel wat verbeterd. Maar we kunnen nog niet zo ver gaan om Antwerpen een echte of een goede fietsstad te noemen. Het belangrijkste voor ons is dat iedereen, van jong tot oud, zich veilig en comfortabel door de stad kan begeven. En dat is nog lang niet het geval. Er is op dat vlak nog heel wat werk.  

Antwerpen kunnen we dus nog geen fietsstad noemen. Wel als men kijkt naar hoeveel de fiets gebruikt wordt als vervoersmiddel of naar de infrastructuur die aanwezig is. Maar zeker niet als men kijkt naar de verkeersveiligheid of wanneer we kijken naar hoe de fietsers de stad ervaren.  

Wat moet er volgens u veranderen om de situatie te verbeteren? 

Elk kruispunt valt apart te bekijken. Verkeerslichten conflictvrij maken is al belangrijk. Men heeft het dan over de automobilisten en fietsers die tegelijkertijd groen hebben waardoor ze elkaar moeten kruisen. Dit veroorzaakt een groot aandeel van de ongevallen met zwakke weggebruikers. En is dus de reden waarom sommige kruispunten op de zwarte lijst terechtkomen. Maar dat is lang niet de enige reden. Soms heeft het te maken met de snelheid van de auto’s of is er slechte zichtbaarheid. Er zijn ook te veel kruispunten die gewoon een grote asfaltvlakte zijn waar er relatief weinig aangeduid wordt. Deze kunnen ook ongevallen veroorzaken.  

Wat doen jullie hieraan via de Fietsersbond?  

Wij hameren er heel hard op vanuit de fietsersbond dat zo’n kruispunten snel aangepakt moeten worden. Er moet wel gezegd worden dat de grote meerderheid van de zwarte punten zich op gewestwegen bevinden en het is dus niet de lokale overheid die daar de bevoegdheid heeft maar het Agentschap Wegen en Verkeer.  

En wij proberen dat ook op te volgen in hoeverre dat dit mogelijk is voor ons. Wij hebben natuurlijk ook maar beperkte man en vrouwkracht als vrijwilligers. Dus kunnen wij niet elk dossier opvolgen. Het probleem is ook dat het Agentschap Wegen en Verkeer niet rechtstreeks in overleg wenst te gaan met de lokale Fietsersbond afdeling. Voor hun is er maar één relevante gesprekspartner en dat is het lokale bestuur. Wij proberen dan via de gemeente of de stad onze druk uit te oefenen. Maar de meeste gemeenten of steden zeggen dan als snel dat het niet hun bevoegdheid is maar die van het Agentschap Wegen en Verkeer.  

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Foto Meir
Met maximum twee naar de winkel, vzw Meir: “Als iedereen zich aan de regels houdt, is er geen probleem”