persoon kijkt naar vacature 'directeur gezocht'

Leerkracht freinetschool Petra Buelens: “Onze directeur heeft een hart voor de school”

Een vaste directeur is belangrijk voor een leerkrachtenteam, al blijkt dat in weinig Vlaamse scholen het geval. Vorig schooljaar kreeg bijna de helft van alle basis- en secundaire scholen in Vlaanderen een nieuwe directeur. De GO! freinetschool Klim-Op in Willebroek kan al zes jaar lang rekenen op Tessa Vermeiren als directeur. Het belang van die vaste waarde benadrukken Nelleke Van de Ven en Petra Buelens, twee leerkrachten van Klim-Op. “Het belang van een vaste directeur voel je voornamelijk in de kleine, dagdagelijkse dingen.”


Hoe belangrijk is de directeur voor een leerkrachtenteam?


Nelleke Van de Ven: Wij zien onze directeur als een steunpilaar. We hebben als team het gevoel dat we altijd bij haar terecht kunnen. We zijn een kleine school, met een klein team en dat maakt de directeur des te belangrijker en toegankelijker voor ons.


Tessa Vermeiren: mijn deur staat – letterlijk – altijd open. Alleen als het koud is niet (lacht).


Welk effect zou een directeurswissel op jullie school kunnen hebben?


Tessa Vermeiren: Toen ik mijn voorganger heb vervangen hebben we gemerkt dat een team aan beide kanten aan elkaar gewend moet raken. Iedere persoon, of je nu leerkracht bent of directeur, heeft een eigen persoonlijkheid, een eigen visie, waarden en normen waarmee je aan de slag wil gaan en dat is toch altijd een beetje zoeken. Je moet tijd geven om naar elkaar toe te groeien.


Als leerkracht moet je met een hart voor je klas staan, als directeur moet je een hart hebben voor je school.


Tessa, hoe vervult u uw rol als directeur?


Tessa Vermeiren: Heb je een uur tijd (lacht)? Ik probeer een zeer toegankelijke, open en transparante directeur te zijn met een duidelijke visie. Iemand die ervoor zorgt dat er rust is in mijn team, onderbouwd door structuren en kaders. In eender welke schoolcontext en zelfs in de privé is het belangrijk dat je een persoon bent met een visie. Ik wil niet bottom-down werken en alles erdoor duwen, maar ik probeer vanuit het team naar boven toe te werken. We bespreken samen, met het doel voor ogen, hoe we het gaan bereiken en welke wegen we moeten bewandelen. Zo houd ik de job ook vol.


Moest de rol van directeur wegvallen, bij wie kunnen leerkrachten dan terecht?


Nelleke Van de Ven: Met een blanco blad ben ik aan de talentenwerf begonnen. Dat is een mogelijkheid vanuit de scholengroep om binnen een tweejarig traject af te tasten of een leidinggevende functie iets voor jou is. Het biedt interessante nascholingen over leiding geven aan een team, je leert er coachingsvaardigheden ontwikkelen, er worden daarnaast regelmatig gesprekken gevoerd om te kijken of het je ligt en of je ermee verder wil.


Tessa Vermeiren: We zitten op dat vlak in een groeifase. Nelleke zit nu inderdaad in de talentenwerf, de verkennende fase voor toekomstige leidinggevenden en middenkaders. Tot hiertoe ben ik nog nooit langdurig ziek geweest en hebben we daar gelukkig nog geen beroep op moeten doen. Ben ik door bijvoorbeeld een vergadering of om een andere reden niet aanwezig, staat er een redelijk zelfsturend team. Ze kunnen mij ook altijd bellen.


Wat is het effect van een vaste directeur voor lange tijd op school, wat is het effect op het team van leerkrachten?


Allen in koor: Continuïteit.


Nelleke Van de Ven: Het brengt rust en stabiliteit. We weten dat we op haar kunnen rekenen.


Petra Buelens: Het belang van een vaste directeur voel je voornamelijk in de kleine, dagdagelijkse dingen. Na een tijd ken je het team heel goed. Tessa weet ondertussen heel goed waar ieders sterktes en eventuele zwaktes liggen. Je voelt wel dat ze daarvan gebruik maakt. In het algemeen geeft ze de leerkrachten ook het gevoel dat je ergens terechtkan. Ik word ondersteund, ze is van heel veel op de hoogte en dat zorgt voor structuur. Je leert elkaar alsmaar beter kennen, dat geeft een meerwaarde aan de job. Als leerkracht moet je met een hart voor je klas staan en als directeur moet je een hart hebben voor je school. En dat heeft ze.

Tekst: Xante Mertens

Audio: Juliette Vanderveken

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
rijinstructeurs
Frans Janssens: “Rij-instructeur worden vereist kennis die al 30 jaar uitgestorven is.”