Belgische KMO’s verkochten in 2023 meer dan 10 miljoen producten via Amazon 

 

In 2023 verkochten Belgische KMO’s meer dan 10 miljoen producten op Amazon. Dat is 75 procent meer dan in 2022 en goed voor een omzet van 350 miljoen euro. Amazon ondersteunt wereldwijd ondernemingen via hun platform. Sinds 2022 doen ze dat ook in België. 

Ondanks die sterke groei zien ze bij Amazon nog steeds groeimogelijkheden in België vertelt Lucas Nys, woordvoerder bij Amazon: ”Hoewel onze groei al zo sterk was het voorbije jaar, zie ik zeker nog groeimogelijkheden op de Belgische markt. Ons systeem maakt het super gemakkelijk voor Belgische kmo’s om te verkopen op onze website waardoor wij verwachten dat er nog veel groei zit aan te komen.”  

Qua omzet doen de KMO’s het ook heel goed dankzij Amazon. Meer dan 200 ondernemingen konden honderdduizend euro omzet draaien, terwijl 45 KMO’s zelfs de kaap van één miljoen euro wisten de ronden. Ze behalen die omzet niet enkel in België, 90 procent van die ondernemingen exporteert wereldwijd. Vooral naar onze buurlanden maar ook naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten.  

Amazon helpt de Belgische ondernemingen ook met investeringen. Ze voorzien Belgische KMO’s van tools die helpen bij het analyseren en optimaliseren van hun bedrijf. Hierdoor draaien Belgische bedrijven meer omzet en dat is dus ook voordelig bij het creëren van banen. In 2023 alleen al kwamen er 3000 banen bij dankzij Amazon.  

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Papieren versies van VAB-magazine bij elkaar
VAB-magazine gaat all-in op digitaal: “Ruimer publiek aanspreken”