Na de arrestatie van de 32-jarige jeugdtrainer op verdenking van zedenfeiten, kwam het meldpunt van Voetbal Vlaanderen in opspraak. Dit jaar hadden ze meer dan 1300 meldingen. ‘We hebben een duidelijk stappenplanfilmpje gemaakt’, zegt Nand De Klerck.
We hebben een handelingsprotocol, het is zeker interessant om er eens naar te kijken. Daarin wordt er haarfijn uitgelegd wat er allemaal gebeurt als ze een melding binnenkrijgen. De vervolgstappen hangen echt af van de ernst van de melding. Het kan gaan van een juridische procedure inleiden, bemiddeling tot een melding afsluiten als we te weinig feitelijke informatie hebben.
Wat was de aanleiding om dit meldpunt op te starten?
Het meldpunt van voetbal Vlaanderen is opgestart rond 2019. Omdat we beseften dat er heel wat zaken gebeurden op en naast de voetbalterreinen. En het was niet duidelijk waar de mensen met hun verhaal naartoe konden. Dat in combinatie met het bijgewerkt beleid van Sport Vlaanderen, de subsidiërende overheid heeft ertoe geleid dat we dat meldpunt hebben opgestart.
Hoe vaak komt het voor dat er mensen met hun verhaal tot bij jullie komen?
Het afgelopen seizoen hebben wij 1310 meldingen en je ziet het elk jaar stijgen met 10 meldingen. Het zijn niet altijd zware gevallen, het zijn vaak ook ouders die vinden dat hun kind niet genoeg speelminuten krijgen op het terrein, pesterijen, racisme en discriminatie, tot grensoverschrijdend gedrag.
Hoe groot is de nood naar zo een meldpunt?
Het is belangrijk dat er een duidelijk meldpunt is. Maar dat je daar ook heel competente mensen hebt, die weten wat ze moeten doen bij bepaalde meldingen. Want veel meldingen zijn ook anders met verschillende opvolgingen. Toch zijn er nog veel mensen die niet met hun verhaal naar buiten komen. “Hetgeen wat gemeld wordt is nog maar het tipje van de ijsberg.”




