“De regering is naar de klote” dat denkt Monika (17), een vijfdejaars student op het Atheneum van Boom. Ze vindt dat dat de overheid en de scholen het veel beter zouden kunnen doen.
“Ik heb meer zelfstandig leren zijn.” zegt ze. “Ik heb hier niet zelf voor gekozen. Nu dat we niet elke dag naar school gaan moet ik al mijn vragen via mail stellen. Meestal beantwoorden de leerkrachten mijn vraag met ‘Je zou dat normaalgezien al moeten weten’ of iets in die aard. Dit heeft er voor gezorgd dat ik vaker mijn plan ben beginnen trekken en meestal werkt dat beter voor mij. Ik ken wel veel leerlingen die het hier moeilijk mee hebben en ik vind dat de leerkrachten hen wat beter zouden kunnen helpen.”
De regering gebruikt leerlingen als proefkonijn
“Ik waardeer dat de overheid onderwijs serieus genoeg neemt om het verder te laten gaan. Het is wel zeer oneerlijk dat wij het gevoel krijgen dat wij gepusht worden om uiteindelijk niks te bereiken. Ik las laatst een opiniestuk over een jongen uit Borgerhout die het gevoel heeft dat Ben Weyts laatstejaarsstudenten als proefkonijnen voor zijn onderwijsexperiment gebruikt. Dat stuk raak raakte mij en liet een indruk achter. Ik heb de indruk dat de regering echt geen idee heeft van wat ze aan het doen zijn! Ze kunnen geen concrete antwoorden geven op de vragen die universiteits-, hogeschool- en laatstejaarsstudenten hebben. Wat moeten zij verwachten van hun schooljaar?”
Het loopt te traag
“Ik heb ook het gevoel dat de overheid zijn tijd neemt.” gaat Monika verder. “Ze nemen hun tijd om met antwoorden te komen en beslissingen te nemen, maar verwachten dat wij als een spits klaarstaan voor alles terwijl wij alle consequenties voelen. Ik vind het vrij oneerlijk en onverantwoordelijk. Ik hoop dat deze situatie snel voorbij is zodat we terug kunnen gaan naar een regeringsloos België.”