Black Friday is een dag waar veel mensen halsreikend naar uitkijken. Toch is deze periode van superkortingen nefast voor onze lokale handelaren en kleine zelfstandigen. Voor hen is het niet vanzelfsprekend om te concurreren met ketens en grote bedrijven . “Door de financiële achterstand die iedereen heeft opgelopen de voorbije jaren, snap ik dat mensen vallen voor de lage prijzen online.”, vertelt Britt Wuyts van Dressing Circles in Antwerpen.
Zelfstandige ondernemers kunnen vaak niet opboksen tegen de krankzinnig lage prijzen die grote handelaren en multinationals kunnen aanbieden. Die kortingen worden niet enkel op één dag aangeboden, sommige (web-)winkels spreken zelfs van een Black Friday-week.
Toch proberen kleine handelaren te concurreren met de allergrootsten. “Wij verzoeken de zelfstandigen om goed na te denken voor ze kortingen doorvoeren”, vertelt Youssef Chatar, verantwoordelijke voor Marketing en Communicatie bij UNIZO provincie Antwerpen. “Hoe meer de handelaren voor een té lage prijs verkopen, hoe meer ze verliezen. Het is dus zeer belangrijk om een goede strategie te hanteren. “
Het concept van Black Friday zoals het nu is: zoveel mogelijk korting en zoveel mogelijk verkopen is niet meer van deze tijd. “Vanuit het consumentenstandpunt zal deze dag steeds welkom blijven” meent Chatar, “maar het moet wel gaan evolueren naar een nieuwe vorm. De tendens zoals Green Friday legt de focus op het duurzame.” Dat zijn initiatieven die we nodig hebben om de mentaliteit van de consument te doen veranderen. Er moet een mentaliteitsswitch zijn om onze wereld niet kapot te maken. Ook Fast fashion speelt daar een grote rol in.
Zoals veel andere kleine zelfstandigen wordt Britt Wuyts niet warm van Black Friday. “De dag zet aan tot overconsumptie”, oppert ze. “Winkels voelen druk om de giganten te volgen. Ze hebben daar vaak niet de capaciteit voor. Daarnaast worden klanten voortdurend overprikkeld met reclame en mails, over een Amerikaanse feestdag die nota bene bij ons niet aan de orde is. Wij hebben al een systeem van twee soldenperiodes.”
Wuyts heeft een vintage kledingwinkel, een soort winkel die aan een gigantische opmars bezig is. “Tweedehands en ecologisch verwerkte kleding, zijn de meest duurzame alternatieven”, voegt Wuyts toe. Er zijn steeds meer mensen bezig met het lokaal en duurzaam kopen, maar het merendeel beseft nog steeds niet wat de gevolgen van hun acties zijn. Je moet voor jezelf de keuze maken en je vooral niet laten verleiden door flashy reclame.”
Herkomst
Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving. Toevallig valt deze koopjesdag ook exact dertig dagen voor Kerstavond. Amerikanen, volgepropt met de traditionele Thanksgivingkalkoen, werken deze dag niet en hebben nu genoeg tijd om hun kerstaankopen te starten.
Er zijn meerdere theorieën rond de origine van de naam. Zo zou de eerste betekenis van Black Friday teruggaan naar een economische crisis in de Verenigde Staten in 1869. Door een beurskrach stonden winkels een jaar lang in rode cijfers. De dag na Thanksgiving zouden de kerstmisshoppers de handelszaken er terug bovenop hebben geholpen door massaal afgeprijsde producten aan te kopen. De cijfers in de boekhouding van die handelszaken werden terug zwart, vandaar de term Black Friday. Zeer geloofwaardig is deze theorie echter niet.
Iets later werd er gespeculeerd dat de slavenhandel in de zuiderse staten van de V.S. aan de basis lag van de dag. Op die dag zouden slaven voor een spotprijsje verkocht worden. Al menen velen dat deze theorie er enkel kwam om de koopjesdag te cancelen.
De echte geschiedenis achter Black Friday is de oproer die na Thanksgiving was ontstaan toen veel Amerikanen met vrijaf de winkelstraten van Philadelphia introkken. De stad werd overrompeld door koopgrage toeristen en inwoners. Er ontstonden ellelange files en de lokale politie kon niet van hun hun vrije dag genieten. Ze moesten zelfs extra lange shiften opnemen.