Dille & Kamille sluit op 25 november haar winkels en webwinkel. Al sinds 2018 verzet Dille & Kamille zich tegen Black Friday. De medewerkers gaan op die dag als vrijwilliger aan de slag bij natuurverenigingen. Liselotte Feenstra (29) werkt bij de marketingafdeling in Nederland en staat volledig achter de actie.
Ik vind het een fantastische actie. Door dicht te gaan op een vrijdag in de drukste periode van het jaar laat Dille & Kamille zien dat ze hun missie boven winstoogmerk stellen. De natuur en haar duurzaamheid staat bij Dille & Kamille centraal. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat er meer aandacht voor het milieu wordt gevraagd op deze koopdag. De overconsumptie die op Black Friday plaatsvindt, is enorm schadelijk voor de aarde.
Het leven wordt steeds duurder. Denk je niet dat Black Friday veel mensen helpt om al kerstcadeautjes te kopen?
Natuurlijk. Dat is uiteindelijk ook de bedoeling van Black Friday, maar daar zijn ook de solden voor. Ik snap dat het voor veel mensen moeilijk is om in deze tijd rond te komen, maar we moeten ons bewust zijn van de negatieve impact die Black Friday heeft op het klimaat.
Hoewel de winkel morgen sluit gaan jullie morgen ‘werken’. In de plaats van in de winkel te staan gaan jullie de natuur een extra handje helpen door vrijwilligerswerk?
Ja, dat klopt. We gaan met alle collega’s een handje helpen in de natuur. Denk hierbij aan het knotten van wilgen, opruimwerkzaamheden etc. maar we willen ook onze klanten inspireren om hun steentje bij te dragen aan een groenere toekomst. Door deze actie willen we onze klanten aansporen om zelf de natuur in te gaan. Je kan een relaxerende wandeling in een natuurgebied maken of als je liever thuis zit kan je wat vogeleten op je balkon klaarleggen. Het zijn allemaal kleine dingen, maar ze brengen ons terug dichter bij de natuur.
Jullie werken met Natuurpunt samen. Waarom denk je dat er voor deze vrijwilligersorganisatie is gekozen?
Zij zijn al langer een partner van ons en ze zijn een grote natuurorganisatie in Vlaanderen. Onze samenwerking loopt al sinds 2008, en sindsdien hebben we een ledenwerfcampagne uitgewerkt. Hierbij schenkt Dille & Kamille een cadeaubon van 10 euro aan iedereen die lid wordt van Natuurpunt. Het is een prachtige vereniging die de natuur in België onderhoudt. Het is zeker de moeite om eens een kijkje te nemen op hun website. Er staan ook heel leuke tips en tricks op hun site. Zo had ik vandaag nog 5 tips gelezen om vogeltjes in je tuin te voederen.
Denk je dat er uiteindelijk nog meer ketens gaan volgen?
Er zijn een aantal kleine ketens die dit jaar al volgen en we horen veel positieve geluiden als reactie op deze actie. Hopelijk wordt deze beweging elk jaar een beetje groter. Nederlandse winkelketens Ikea en Bever sluiten ook de deuren, maar ze voorzien wel een inruilpunt voor afgedankte meubelstukken of voor een gratis schoenreparatie. Ik snap dat er veel tegenslag komt vanuit het volk, maar als je erover nadenkt, dan heeft Black Friday een te negatieve impact op het milieu. We moeten meer zorgen dragen voor onze planeet, ook als dat betekent dat we een aantal luxeproducten moeten opgeven.