Afbeelding Instagrampagina's Meta AI Chatbots

‘Black mirror in real life’: Wie is Amber, het online AI-alter ego van Paris Hilton?

Kunnen Belgische jongeren binnenkort regelmatig chatten met hun ‘beste vriendin’ Pommelien Thijs? Meta AI lanceert een reeks Instagramaccounts van 28 AI-personages gebaseerd op bekendheden. De Instagrampagina’s zijn volledig kunstmatig geproduceerd door AI-modellen in samenwerking met de celebrities. Amerikaanse fans kunnen nu al chatten met de fictieve personages, gebaseerd op onder andere Kendall Jenner, Paris Hilton en zelfs Snoop Dogg.

De fictieve clones zijn volledig onafhankelijke personages met elk hun eigen achtergrondverhaal en interesses. Ze lenen dus enkel het uiterlijk en de stemklank van de celebrities. Zo bestaat er bijvoorbeeld een profiel van ‘Amber’, het personage gebaseerd op Paris Hilton, die zogezegd als forensisch onderzoekster bij de politie werkt. Op haar profiel zijn filmpjes te zien waarin ze haar volgers aanspreekt, afgewisseld met foto’s die door AI geproduceerd zijn, die zogezegd door haar gemaakt zijn.

Extended conciousness

 Influencer Caryn Marjorie, die ook deelnam aan het project, spreekt op X van een ‘extention of conciousness’. “Dat klinkt mij als een marketingpraatje”, zegt Jeroen Baert, wetenschapscommunicator en computerwetenschapper. “De achterliggende techniek is niet wereldschokkend, zeker als je genoeg data kan verzamelen van de betrokken persoon.”

Ook Yves Moreau, AI-expert en professor ingenieurswetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven, vindt de uitspraak van Marjorie een brug te ver: “Er is zeker geen sprake van een bewustzijn. Je kan het eerder vergelijken met een soort online marionet.”

Hoe wordt zo’n AI-personage ontworpen? De beroemdheden werden tussen de een en vijf miljoen dollar betaald om hun identiteit ‘uit te lenen’ aan Meta, dat met hen in de studio samenwerkte. Hoe meer data en informatie verzameld kan worden over het onderwerp, hoe realistischer het eindresultaat. Primitievere versies van deze technologie zoals Voice AI worden nu al door een wijder publiek gebruikt.

Gevaarlijke publiciteitsstunt?

Baert ziet de AI-profielen als niets meer dan een publiciteitsstunt van het bedrijf: “Het is een partytrick. Elke manier waarop men gebruikers langer op een platform zoals Facebook kan houden, is winstgevend voor het bedrijf.”

Maar de ontwikkeling van AI op sociale media kan volgens experts ook valkuilen bevatten: “Er zijn altijd wel manieren waarop men misbruik kan maken van de technologie om de personages bijvoorbeeld ongepaste dingen te laten zeggen”, vertelt Baert. “Dat kan voor reputatieschade zorgen. Ik denk dat weinig mensen dat risico willen nemen.”

“Een AI-girlfriend of boyfriend is wel een absoluut doembeeld voor mij”

Men kan zich ook afvragen of dit geen schadelijke gevolgen heeft op de sociale ontwikkeling van jonge fans die willen chatten met de bots. “Een AI-girlfriend of boyfriend is wel een absoluut doembeeld voor mij”, vertelt Moreau. “Bedrijven als Meta liggen wellicht niet wakker van de gevolgen van mogelijk te ontwikkelen emotionele afhankelijkheid van deze chatbots.” Meta heeft grote toekomstplannen met de software, en zegt dat de techniek vanaf begin 2024 ook beschikbaar zal zijn voor gewone gebruikers.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Joodse man op straat
‘De Joden hebben ontdekt dat trouwen met gediplomeerde vrouwen voor problemen zorgt.’