Nieuw programma bachelor journalistiek: “Sport, lifestyle, politiek, de student kiest”

De journalistiek is als een kleuter met ADHD: ze staat niet stil. Opleidingshoofd Koen Cornil geeft tekst en uitleg bij de vernieuwde bachelor Journalistiek van de AP Hogeschool. “We leveren allround journalisten af die op een moderne redactie meedraaien én er hun inhoudelijk specialisatie inbrengen.

Het zijn drukke weken voor het opleidingshoofd journalistiek van de AP Hogeschool. De samenloop van de coronacrisis en de examens brengt ingewikkelde vraagstukken met zich mee. Tussendoor moest ook nog de laatste hand worden gelegd aan de vernieuwing van zijn opleiding.

De afgelopen maanden overlegde Koen Cornil intensief met een werkveldcommissie van oud-studenten en andere journalisten uit allerlei media. Het doel vanaf september: nóg betere journalisten afleveren.

Een goede journalist, wat is dat eigenlijk?

Koen Cornil: Dat is iemand die erin slaagt om de chaos van de wereld te begrijpen en op een bevattelijke manier weet over te brengen naar mediagebruikers.

In het nieuwe curriculum van de Bachelor Journalistiek verschuift de keuze voor radio, televisie of tekst van het tweede naar het derde jaar. Waarom?

Journalisten vandaag moeten echte allrounders zijn. Oud-student Thomas Everix, die ook in de werkveldcommissie zit, is daar een mooi voorbeeld van. Hij heeft zich bij ons gespecialiseerd in televisie, maar presenteert bij DPG Media het radionieuws. En zo zijn er nog voorbeelden.

Een journalist moet in elk medium aan de slag kunnen

De journalistiek houdt dus niet meer zo sterk vast aan die specialisaties, een journalist moet in elk medium aan de slag kunnen. We zien vandaag bijvoorbeeld dat radiostudenten te weinig op hun schrijfvaardigheid trainden. Dat vangen we nu op.

Anderzijds valt er ook iets te zeggen voor die specialisaties. Veel van onze televisiestudenten lopen stage bij de Antwerpse regionale zender ATV, die een grote afnemer is van onze afgestudeerden. Dat willen we zo houden, want zo’n stage bij ATV is de ideale springplank naar een job als televisiejournalist.

Welke vernieuwingen hebt u nog doorgevoerd?

We gaan nog meer inspelen op het redactiegevoel. Daarom hebben we twee nieuwe vakken ingericht in het tweede jaar. Bij redactie short form leren de studenten aan korte berichtgeving te doen. Op een vergadering bepalen ze ‘s morgens wat het nieuws van de dag is en wat ze daarmee gaan doen. De ene zoekt een quote voor de radio, de andere maakt een vox-pop voor televisie en nog een andere schrijft een tekst voor de website. De deadlines liggen telkens de volgende dag.

Studenten leren hoe het er op een multimediale redactie aan toegaat

Zo leren de studenten hoe het er op een multimediale redactie aan toegaat en hoe ze moeten inspelen op de waan van de dag. Daar geloof ik heel sterk in.

Maar dat snelle nieuws is maar één deel van de journalistiek. Daarom volgt in het tweede semester het vak redactie long form. Daar spitten de studenten telkens gedurende twee à drie weken een onderwerp dieper uit.

Veel studenten beginnen met een duidelijk doel voor ogen aan de opleiding. Ze dromen van een job als sportverslaggever, ze willen muziekrecensent worden of zien hun toekomst in de lifestyle-wereld. In het nieuwe curriculum kan dat. Studenten kiezen een thema waarop ze vanaf het tweede jaar intensief focussen. Sport, cultuur, maatschappij, lifestyle, … Binnen short en long form leggen ze daar de klemtoon op. En in diverse individuele opdrachten in het derde jaar specialiseren ze zich nog verder in hun onderwerp. Op die manier staan de studenten inhoudelijk stevig in hun schoenen als ze later in de journalistiek aan de slag gaan.

Ervaren rotten als Joël De Ceulaer en Kris Hoflack lieten al meermaals horen dat jonge journalisten te weinig fond hebben.

Ik ben over het algemeen tevreden over het niveau van onze afgestudeerden. Zijn die volleerd? Dat denk ik niet. Zijn er lacunes? Absoluut. We moeten daar eerlijk in zijn: onze alumni zullen eerder aan de slag gaan als redactiemedewerker bij de VRT dan als economisch journalist bij De Tijd. Maar daar is ook helemaal niks mis mee. Je hebt alle soorten journalisten nodig, en niemand begint meteen aan de top.

Studenten moeten de maatschappij leren begrijpen

In ons nieuwe curriculum leggen we nog meer de nadruk op begrip van en inzicht in de actualiteit. Het vak nationale en internationale topics wordt bijvoorbeeld opgesplitst. Dat worden twee echte inzichtsvakken waarin de studenten de samenleving leren begrijpen. In het eerste jaar komt er een nieuw opleidingsonderdeel nieuwsjagen en actua.

Het portfolio in het derde jaar weegt voortaan zwaarder door. De studenten krijgen onder andere minimaal twee weken de tijd om voltijds aan een zelfstandig project te werken, onder begeleiding van de lectoren. Dat portfolio moet een echt visitekaartje worden om af te geven aan potentiële werkgevers.

U bent dus trots op de vernieuwing van het curriculum?

Absoluut. Het zijn echt vernieuwingen waarmee we met onze bachelor Journalistiek het verschil kunnen maken tegenover andere opleidingen.

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
Foto Taxi
Uber nog niet overal gelijk voor de wet