Speelplaats

Katholiek onderwijs omarmt diversiteit

Zes jaar geleden startte Lieven Boeve het concept rond de dialoogschool op in het katholiek onderwijs. Een schoolmodel waarin iedereen van en aan elkaar leert en waarin er plaats is voor andere godsdiensten. Zes jaar later groeit de diversiteit aan culturen en religies nog altijd aan. In hoeverre kan het vak godsdienst in een katholieke school voor verbinding zorgen en waar situeren de spanningsvelden zich?

De katholieke dialoogschool

In 2015 startte Lieven Boeve met het concept van de katholieke dialoogschool om te werken rond de diversiteit in de scholen van het katholieke net. Godsdienstleerkracht Stef Van den Branden definieert wat een dialoogschool voor hem inhoudt. “Voor mij staat katholiek voor het gericht zijn op iedereen en de dialoog voor het gesprek met elkaar aangaan. Uiteraard geeft iedere school zijn eigen invulling aan de dialoogschool.”

Stef Van den Branden bezit door zijn opleiding theologie en later de specialisatie islam de nodige kennis om de moslim-gelovige beter te begrijpen. Toch gebruikt hij deze kennis niet, want hij wil in het gesprek blijven vertrekken vanuit een vraagstelling.

“Voorkennis van een bepaald geloof hebben brengt niet altijd iets bij, want je stopt de dialoog met elkaar. Daarom is het gesprek met elkaar aangaan vanuit een persoonlijk standpunt veel interessanter, omdat je dan een lerende houding aanneemt. Het durven aangaan van een gesprek is soms een drempel, maar brengt wel veel meer bij ook al heb je er al kennis van. Dat behoort tot de kern van een dialoogschool.”

Het diversiteitsconflict

Stef Van den Branden begon negen jaar geleden aan zijn carrière als godsdienstleerkracht die de diversiteit in zijn school erg waardeert. In de eerste plaats voor zijn leerlingen: “Diversiteit in een klasgroep is nodig, omdat het gesprek met elkaar dan nog verrijkender wordt. Een conflict zal altijd op de loer liggen, maar zal nooit een éénzijdig conflict zijn. We denken misschien te vaak dat diversiteit alleen maar te verklaren is door religie en cultuur, maar diversiteit heeft nog veel meer betekenissen.”

Weerspiegeling van de maatschappij

“De maatschappij zit hierbinnen wat maakt dat ik me in mijn vak focus op thema’s die voor iedereen waardevol zijn, ongeacht de verschillende cultuur, achtergrond of godsdienst. Daarom vertrek ik vanuit vragen en niet vanuit antwoorden. Ze moeten iedereen iets kunnen bijbrengen en niet één bepaalde groep.”

Op die manier investeert het onderwijs, maar vooral het vak godsdienst in het verbinden van elkaar. Katholiek onderwijs heeft haar diversiteit omarmd en gaat ermee aan de slag om de leerlingen ongeacht de levensbeschouwelijke achtergrond een veilige, leerrijke thuishaven te bieden.

Leerproces

Leerlingen in het katholiek onderwijs leren het gesprek met elkaar aangaan en ook zij zien het als verrijkend. Voor hen was een katholieke school een bewuste keuze, maar eerder door de kwaliteit, de positieve verhalen en de bereikbaarheid. Dit was ook het geval voor Maïssa Achalhi, moslima met Marokkaanse roots en leerlinge van het Xaveriuscollege in Borgerhout.

“Een school moet in de eerste plaats een plek zijn waar je een goed gevoel bij hebt, waar je jezelf kan zijn en waar je je kan ontwikkelen. Het feit dat je het gesprek leert aangaan met leerlingen met een andere achtergrond draagt bij tot die ontwikkeling en dat ervaar ik als zeer verrijkend.”

Videoreportage | Diversiteit in katholiek onderwijs

Radiobericht | Verbinding in een superdiverse stad

Auteurs | Sofie Terryn, Perinne Tshiamanga, Rune Smets

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

More Stories
gaetano zingarelli
Brief aan jezelf