“Industrieel reinigen is echt teamwerk, een tank betreed je nooit alleen.”

De haven, een ruwe mannenwereld vol gespierde zeebonken en hardwerkende dokwerkers. Of toch niet? Lilly werkt er als industrieel reiniger en vond daarin de ideale combinatie van haar hobby en werk. Ze bewijst daarmee dat ook vrouwen hun plek in de haven van Antwerpen verdienen.

Sinds een maand werkt Lilly bij Group Peeters in de Antwerpse haven. “Ik was op zoek naar een job waarin ik heel hard moet werken, liefst met zo veel mogelijk variatie. Dat heb ik hier echt gevonden, iedere dag is anders. We staan eigenlijk in voor het reinigen van een havenbedrijf, ik hou me vooral bezig met het reinigen van riool- en sloop putten, en het leegzuigen van vaten. Daarnaast ben ik in opleiding om tanks van boten te kunnen reinigen.”

“Elke dag begint met een bespreking waarin ik hoor welke opdracht ik die dag zal uitvoeren, en wat de veiligheidsvoorschriften daarvoor zijn. Veiligheid is echt het allerbelangrijkste bij ons, daarom beginnen we nergens aan zonder het juiste materiaal. Dat kan een veiligheidsbril of helm zijn, maar evengoed een gaspak. Ik hou daar wel van, van zo’n uniform. Eens ik me in mijn overal heb gehesen voel ik me meteen heel stoer, en het ziet er ook gewoon mooi uit.”

Op de vraag of het een gevaarlijke job is, knikt Lilly hevig van niet. “Het is vooral heel erg belangrijk om de juiste veiligheidsprotocollen te volgen. Daarnaast hebben we ook vaak een brand- of veiligheidswachter mee. Zij zijn eigenlijk onze enige back-up wanneer er zich een probleem voordoet. We reinigen met slangen waar enorm veel druk op staat, als je die niet correct aansluit of  je verliest de controle tijdens het werken, kan dat echt fatale gevolgen hebben.”

Lilly vertelt onverstoorbaar verder over het verloop van de dag: “Als alle vergunningen in orde zijn, stellen we onze camion op. Daarop zit een groot reservoir met het juiste reinigingsmateriaal. Afhankelijk van de job kan het soms wel een uur duren voordat dat in orde is. Nadien maakt het team zich klaar om in de tank te kruipen, want in een tank kruip je nooit alleen.”

Geen 9-to-5 job

“Mijn werkuren zijn erg afwisselend. Soms begin je pas laat in de namiddag en werk je tot ’s nachts door. Andere opdracht worden enkel ‘s nachts uitgeoefend. Ook de duur is afhankelijk van opdracht tot opdracht. Soms zijn dat meerdere dagen, andere dingen zijn dan weer op een uurtje gepiept.  

Hoewel Group Peeters middenin de Antwerpse haven ligt, en het uitkuisen van tanks onlosmakelijk verbonden is met de haven, vraag ik me toch af of Lilly een sterke connectie met de haven ook echt voelt.

“Omdat wij in onze job soms rekening moeten houden met het verkeer op het water, heb ik wel echt het gevoel dat ik middenin de bedrijvigheid van de haven sta. Soms moeten we het werk ook even staken omdat er ergens een schip moet aanmeren. Ja, dat schept toch wel een beetje verbintenis.”

Vrouw in een mannenbastion

“In België werken er maar twee vrouwen in dit bedrijf, in Nederland zijn er dat nog eens twee. Ik durf dus wel te zeggen dat ik, zeker hier, in een mannenwereld ben terechtgekomen. Het is ook heel zwaar werk. De slangen waar we mee werken wegen op zichzelf al meerdere kilo’s, en de druk die op onze reinigingstoestellen zit, mag je ook echt niet onderschatten. Je moet dit werk dus echt wel willen doen want anders hou je het niet lang vol.”

“De teamsfeer is natuurlijk ook best mannelijk, daar heb ik mij wat aan moeten aanpassen. Maar op zich vind ik het geen enkel probleem om met mannen om te gaan. Ik ben mijn team heel erg dankbaar, ze hebben me met open armen ontvangen en niemand heeft me ooit het gevoel gegeven dat ik me moest bewijzen omdat ik vrouw ben. Integendeel, iedereen schiet mij direct te hulp als er iets niet lukt of als ik iets niet goed weet. Ik word met enorm veel respect behandeld door iedereen.”

Scheepsspotten

Lilly had altijd al een fascinatie voor de haven: “In mijn vrije tijd ben ik scheepsspotter. Ik heb een app waarop je schepen kan tracken, en in mijn vrije tijd ga ik heel vaak schepen achterna om foto’s of video’s te maken. Onlangs meerde er in de buurt om vier uur ’s nachts een gigantisch werkschip aan. Ik ben toen echt opgestaan om dat te volgen.”

Waar die fascinatie vandaan komt? “Tja, dat is zo’n gigantisch gewicht dat op het water drijft en de hele wereldhandel met zich meesleurt. Dat is toch fantastisch? Het is zo’n bijzondere wereld, en er zijn zo weinig mensen die dat weten. Neem nu bijvoorbeeld heel die situatie met de Evergreen onlangs. (De Evergreen is het containerschip dat afgelopen maart zes dagen lang het Suez Kanaal blokkeerde, nvdr.) Dan zit een schip een aantal dagen vast, waardoor er een gigantische file ontstaat, en plots heb je door hoe omvangrijk die impact daarvan is. Toiletpapier, tandpasta, … alles blijft achter. Ik vind dat echt fascinerend.”

Lilly is nog maar sinds een maand industrieel reiniger, dus wanneer ik vraag over het bijzonderste dat ze al heeft meegemaakt, is de twijfel groot. Als we het echter later in het interview over scheepsspotten hebben, blijkt ze in haar job de perfecte combinatie van werk en hobby gevonden te hebben: “Soms zie ik een schip voorbij varen terwijl ik werk, en dan is mijn dag gemaakt hé. Dat maakt mijn werk voor mij echt de ultieme luxe!”

Wil je dat anderen dit ook lezen? Deel!

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.

Zeen Subscribe
A customizable subscription slide-in box to promote your newsletter
[mc4wp_form id="314"]